Proč odchází vaši zaměstnanci?

09. 02. 2017

Hledání nové práce

Trápí vás fluktuace zaměstnanců a chcete se dozvědět více o jejich skutečné motivaci? Z mezinárodních studií vyplývá, že spokojenost pracovníků nezávisí čistě na penězích. Existují i jiné nástroje, které lze použít, než sáhnete k plošnému zvyšování mezd. Které to jsou a jak je využít, zjistíte v našem novém článku.

V současné době se zaměstnavatelé setkávají se specifickým problémem, kterým je nedostatek zaměstnanců napříč takřka všemi pozicemi. Situace se netýká pouze České republiky, avšak tento problém je zde ještě výraznější než v jiných zemí a nezdá se, že by se mělo v brzké době něco změnit. Potřeba udržet si své zaměstnance a zároveň dokázat nalákat nové, je tak ještě naléhavější než dříve.

Snaha nejen být, ale i být vnímán jako dobrý zaměstnavatel a umět se tak prezentovat na trhu práce, se tak stává pro tuzemské společnosti nutností.

Jak je to se mzdou?

Jedním z často uváděných důvodů odchodu schopných zaměstnanců, ať už do zahraniční nebo k nadnárodním firmám působícím v ČR, jsou nepochybně mzdové podmínky. Existují pozice, které na našem území nejsou často dostatečně finančně ohodnoceny a v zemích na západ od České republiky nebo v nadnárodních korporacích, si tak zaměstnanec může z hlediska financí výrazněji polepšit.

Mzdové důvody jsou často uváděny i při pohovorech, které s odcházejícím zaměstnancem vede jeho nadřízený nebo personalista. Otázkou je, zda zaměstnanec v takovém případě často pouze „neutíká“ k tomu nejjednoduššímu zdůvodnění svého odchodu. Mnohem snáz se obvykle do očí říká „dostanu o 6 tisíc víc “ než „můj nadřízený zamítal bez diskuse mé nápady“. V řadě anonymních zaměstnaneckých průzkumů se tak téma mezd neukazuje jako nejžhavější anebo se jako stejně podstatná ukazují i jiná témata.

Získejte zdarma ukázku průzkumu spokojenosti zaměstnanců

Pro mnohé překvapivým faktem je, že v celosvětově prováděných vědeckých studiích se dlouhodobě ukazuje, že zvýšení mzdy nepředstavuje účinný motivační činitel a k lepší angažovanosti a spokojenosti zaměstnance s prací přispívá minimálně. To platí zejména v případě, kdy je dosaženo určitého životního standardu. Pro statistické nadšence doporučujeme např. meta-analýzu 92 studií zabývajících se tímto tématem „The relationship between pay and job satisfaction: A meta-analysis of the literature“ realizovanou na Warrington College of Business, University of Florida.

Co zaměstnanec doopravdy potřebuje?

Na spokojenosti zaměstnanců je nutno pracovat a přesto, že je to práce náročná, dokáže nést ovoce. Příkladem může být společnost Google, která si na potřebách zaměstnanců a prostředí, ve kterém pracují, dává více než záležet. Díky tomu bývá opakovaně zvolena jako jeden z nejžádanějších zaměstnavatelů na světě.  Firemní kultura hraje významnou roli ve spokojenosti a efektivitě zaměstnanců a práce na ni může představovat efektivnější řešení situace než plošné zvýšení mezd (pro zájemce o problematiku organizační kultury a jejího přínosu doporučujeme meta-analýzu z roku 2005: Consequences of Individuals’Fit at Work: A Meta–analysis of Person-Job. Person-Organization, Person-Group and Person–supervisor Fit, jejichž autory jsou Kristof-Brown, Zimmerman a Johnson).

Jakou cestu zvolit?

Není však vždy snadné zjistit, co zaměstnanci požadují a kde Vaši firmu „tlačí bota“. Jeden z užitečných nástrojů představují průzkumy spokojenosti. Jejich výhodou je zejména to, že umožňují kromě plošného přehledu nahlédnout rovněž pod pokličku různých oddělení a zabývat se specifickými rozdíly, ať už na základě počtu odpracovaných let či vzdělání. Právě tyto průzkumy mnohdy odhalí, že problémem nemusí být ani tak finanční ohodnocení, ale spíše nedostatek zpětné vazby, zájmu o zaměstnance, možností rozvoje či nízká míra angažovanosti zaměstnance nebo nevyhovující zaměstnanecké benefity. Často se také zjistí, že i když ve firmě převládá pozitivní atmosféra, některá specifická skupina zaměstnanců vnímá situaci jinak. Personalista pak může přesně cílit své úsilí na ty zaměstnance, kteří péči opravdu potřebují.

Jako velice přibližné a orientační vodítko, na co se zaměřit, mohou posloužit generalizovaná data ze zaměstnaneckých průzkumů realizovaných společností TCC online v r. 2016. Nejčastěji se v nich objevuje nespokojenost s top managementem, informovaností a spoluprací mezi odděleními, dále pak možnosti vzdělání a kariérního rozvoje, mzda a benefity. Více informací můžete nalézt v článku „Co trápí české zaměstnance, který k tématu vyšel na iDNES.

Do spokojenosti a angažovanosti stávajících zaměstnanců se určitě vyplácí investovat, nejen peníze, ale hlavně úsilí. Přejeme Vám na tomto poli mnoho úspěchů.

 

 

Autorka článku: Adéla Plechatá                                                                                                                Barbora Daňková, jednatelka společnosti TCC online

 Dankova_new_cubed Plechata_new_cubed

Potřebujete poradit?

Pavla Kaňková

+420 771 297 711

Blog

Jaké číslo z průzkumu spokojenosti si máme dát do KPI’s?

24. 06. 2024

Řešíte, jaká čísla z průzkumů spokojenosti, angažovanosti a loajality máte zahrnout do cílů či KPI’s manažerů? Jak...

ROZHOVOR – Šimon Pánek, Člověk v tísni: Můžete něco cítit jako manažer a lídr, ale od určité velikosti organizace už to nestačí a věci je potřeba objektivizovat

21. 06. 2024

V roce 2023 jsme realizovali Zaměstnanecký průzkum pro humanitární organizaci Člověk v tísni. Jaké byly výsledky, co...

Došli jste až sem? Tak už máte jen 2 možnosti: VYZKOUŠET KONTAKTOVAT NÁS

© 2024 Všechna práva vyhrazena. TCC online s.r.o.