Pavla Kaňková
+420 771 297 711
27. 05. 2024
Poslechněte si podcast Michala Kankrlíka, obchodního ředitele společnosti IVITERA s Martou Fabiánovou, výkonnou ředitelkou TCC online. V podcastu se mj. dozvíte proč je užitečné využívat diagnostiku TCC online při náboru a rozvoji lidí, jak ve firmách realizovat úspěšně zpětnou vazbu nebo třeba jestli dovětek „online“ může v budoucnu nahradit dovětek „ai“.
Hlavní témata a myšlenky přinášíme také zde.
Marta Fabiánová: Výhoda a přidaná hodnota nástrojů TCC online spočívá jednoduše řečeno v tom, že měří věci, které jsou těžko měřitelné. S našimi nástroji pomáháme mapovat a měřit témata z oblasti spolupráce, komunikace, manažerských dovedností a dalších disciplín, které jsou velmi klíčové pro fungování firmy a spolupráci lidí.
Marta Fabiánová: Pokud nás klient pustí ke svým datům, rádi se ponoříme do analýz. Tyto analýzy jsou velmi silnými argumenty pro decision makery a nejvyšší management.
Máme například velmi dobrou zkušenost u společnosti Allianz, která má vynikající výsledky v oblasti náboru a myslím si, že je zde spousta inspirace. Díky nim jsme mohli získat data nejen o výsledcích nástrojů, jako je psychodiagnostika pro kandidáty na obchodní pozice, ale také o jejich výkonnosti a loajalitě. Tyto údaje nám umožňují měřit, jak dobře se lidé ve společnosti integrují a jaké obchody generují. Zjistili jsme např., že lidé, u kterých naše nástroje změří vysokou shodu s předpoklady na pozici, generují dvojnásobně vyšší objemy zakázek a obratů než ti, kdo tuto shodu nevykazují.
Marta Fabiánová: Zpětná vazba pomáhá věci zlepšovat. Pokud si nebudeme vyměňovat zpětnou vazbu, můžeme si myslet, že něco děláme perfektně, ale ve skutečnosti by to mohlo být ještě lepší. Zaměřím se na oblast, kde si troufám říci, že jsme experty, a to je zpětná vazba ve firmách. Jde o zpětnou vazbu, která proudí mezi lidmi na nějaké konkrétní téma, podmínky nebo na lidi vzájemně.
Pro zpětnou vazbu je nezbytné aktivně vytvářet podmínky a nespoléhat se pouze na otevřenou firemní kulturu. Je důležité vyhradit čas, prostor, věnovat zpětné vazbě i rituály. Je nutné kolegy připravit na to, že se bude konat, v jakých formátech, v jakém období, jak dlouho bude trvat a jak se na ni připravit.
V malých firmách se často stává, že je poskytování zpětné vazby považováno za samozřejmost, a není na to kladen dostatečný důraz. Naopak u velkých klientů obvykle řešíme situace, kdy je proces nastaven, firmy mají k dispozici sofistikované formuláře a podobné nástroje. Poskytování zpětné vazby se však stává pouze formální záležitostí a nedochází k opravdovému mapování potřeb, které pak vede k nějakým následným aktivitám.
Zpětná vazba by ale neměla být jen tradičně od nadřízených směrem k podřízeným, ale měla by prýštit všemi směry mezi různými aktéry, a to jak na individuální úrovni (od manažera, kolegů či externích partnerů), tak třeba na úrovni týmů.
Jednoznačně zajímavá zpětná vazba je celofiremní. Když si firma zakotví, že pravidelně získává feedback od všech zaměstnanců, je to obrovská výhoda, protože pak netápe v tom, kdo a co si myslí, ale ví. Ví, jak na tom je a zda je někde konkurenční výhoda, kterou lze např. zmínit v náborových inzerátech. Samozřejmě se může objevit i nějaká bolest, kterou je potřeba vyřešit.
Marta Fabiánová: Lidé poměrně rádi zpětnou vazbu dostávají, ale neradi ji dávají. Zejména, pokud je negativní. To je prostě těžká disciplína.
Prvním důležitým opatřením je vždy důkladná, otevřená a intenzivní komunikace. Je nutné dobře komunikovat předem, co se bude dít a co se rozhodně nestane. Klíčová je důvěryhodnost a dodržení dohod a slibů. Pokud má např. člověk z minulosti negativní zkušenost, je potřeba to otevřeně probrat, pojmenovat obavy, říci si, jak to bude a najít řešení. Manažeři musí jasně prezentovat, proč se zpětná vazba dělá, jaký je její smysl, kdo se k ní dostane a pak je důležité dostát tomu, že se to tak stane.
Je lepší otevřeně hovořit o problémech a hledat způsoby, jak je vyřešit, než aby začala bublat nedůvěra. Pokud někdo nemá chuť dávat zpětnou vazbu, je dobré se zeptat proč. Možná má špatnou zkušenost nebo se obává, že by mohl zranit něčí city. Je důležité o tom mluvit. Transparentnost je klíčová, ať už jde o setkání tváří v tvář, nebo o písemnou zpětnou vazbu.
Lidé se často obávají konfrontace a následků spojených se sdělením svých názorů. V těchto situacích je opravdu užitečné, když máme k dispozici nástroj, který umožňuje poskytovat zpětnou vazbu nejen asynchronně, tzn. že to není hned v danou chvíli, ale i anonymně. Tímto způsobem můžeme sdělit relevantní názor, aniž bychom se obávali, že by to mohlo vést k nějakým nepříjemným situacím. Denně vidíme v průzkumech, které provádíme, že anonymní zpětná vazba přináší cenné nápady na zlepšení.
Marta Fabiánová: Stát se může ledacos. My samozřejmě mapujeme možnosti, které tyto technologie nabízejí. AI nenahradí autentickou zpětnou vazbu od živého člověka. Když potřebujeme pracovat s lidmi, chceme se s nimi také osobně bavit. Nicméně AI nám může poskytnout např. zajímavé shrnutí informací z mnoha zdrojů zpětné vazby, což usnadní práci s daty a analýzou. AI bude určitě užitečná, nevím, jestli ji budeme mít v názvu, nebo ne, ale je s ní potřeba počítat a využívat to, co umí.
Chci slyšet celý podcast, ve kterém Michal Kankrlík (IVITERA) zpovídal Martu Fabiánovou (TCC online).
15. 11. 2024
Už nemusíte trávit dlouhé hodiny procházením volných komentářů v Zaměstnaneckých průzkumech. Díky využití AI získáte...
14. 11. 2024
I letos jsme se vypravili na HRko do Ostravy a stejně jako v minulých letech jsme pro návštěvníky připravili překvapení....